kembara

***** KEMBARA SEMALAYSIA***** DALAM MIMPI DAN REALITI BERKEMBARA DI TEMPAT YG MENARIKDIIPOH, KAMPAR, TELUK INTAN, SUNGAI SIPUT, KUALA KANSGAR, TAIPING DAN BATU GAJAH SERTA KAWASAN SEWAKTU DENGANNYA. UNTUK KETERANGAN LANJUT EMAIL arefendi@yahoo.com

Jumaat, 2 Julai 2010

NANYE...NANYE

Pada hari Selasa yg lepas iaitu 29 jun 2010........

Aku pulang dari kerja dan sampai kerumah pada pukul 5.15 petang. Aku lihat abang Aku dan adik aku baring diruang tamu. Tanpa membuang masa, aku terus pergi ke bilik aku untuk salin pakaian. Tidak berapa lama kemudian, aku terdengar ada orang menyuruh adik aku bangun dan kemukakan IC.

"Siapa yg datang tu je" bisik hatiku.

Hatiku berbelah bahagi samada hendak keluar atau tidak. Tidak lama kemudian orang yg datang tadi menyuruh abang dan adikku ikut mereka ke balai untuk test urine.

Selepas mereka pergi barulah aku keluar dari bilikku dan bertanya kepada emakku apa yg sedang berlaku.

Menurut emakku, mereka yg datang tadi adalah polis yg datang untuk membawa dan menjalankan ujian urine secara rambang. Yang aku peliknya kenapa polis boleh masuk kerumahku tanpa waran atau surat geledah? Adakah polis boleh masuk ke rumah orang dan membawa mereka ke balai tanpa usul periksa? Malaysia merupakan negara berdemokrasi dan bolehkah polis bertindak sesukahati?

Aku telefon kawan yg merupakan seorang polis juga. Munurut katanya polis Malaysia boleh berbuat demikian kalau ade report. Yang peliknya siape yg membuat report berkenaan. Lagipun yyg kurang ajarnya, mereka tidak memperkenalkan diri mereka sebagai polis malah tidak menunjukkan ID polis. Yang mereka ade adalah sebuah van putih yg tertera perkataan POLIS.

Setelah 1/2 jam menunggu datang polis tadi kerumah yg menyuruh ayahku datang kebalai untuk membuat ikat jamin abang dan adiku di balai polis central. Menurut mereka abang dan adik ku diuji positif dadah. Kami terkejut kerana setahu kami mereka tidak pernah mengisap dadah.

Ayah dan emakku bergegas pergi ke balai polis central. Tapi selang 15minit ibubapaku pergi, abang dan adikku dihantar oleh van polis. Kami terpinga-pinga. Menurut abangku, ujian urine yg dijalankan menunjukkan positif dadah tapi abang aku tidak berpuas hati lantas menyuruh polis membuat ujian pada kali kedua. Ujian pada kali kedua pula menunjukkan keputusan NEGATIF.

Nasib baiklah abang aku meminta ujian kali kedua, kalau tidak tak pasal-pasal masuk lokap. Nanya...memang nanya.

Nota :- kalau polis jalankan ujian urine dan keputusannya positif, minta mereka menjalankan ujian kali kedua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan