kembara

***** KEMBARA SEMALAYSIA***** DALAM MIMPI DAN REALITI BERKEMBARA DI TEMPAT YG MENARIKDIIPOH, KAMPAR, TELUK INTAN, SUNGAI SIPUT, KUALA KANSGAR, TAIPING DAN BATU GAJAH SERTA KAWASAN SEWAKTU DENGANNYA. UNTUK KETERANGAN LANJUT EMAIL arefendi@yahoo.com

Sabtu, 31 Julai 2010

LEMAH SEMANGAT

KAWAN YG CUBA MELEMAHKAN SEMANGAT AKU

Petang tadi ketika aku membuka fb, aku terlihat banyak komen yg diberikan kepadaku. Salah satunya adalah dari seorang yg ku anggap kawan (Yan).

Beliau merupakan seorang jurugambar MBI. Yang membuatkan aku marah sangat, dia cuba untuk melemahkan semangat aku untuk mengambil gambar.

Gambar2 aku semuanya dia kondem. Aku tak tahu le kenape dia kondem gambar aku begitu teruk sekali. Kalau dia bagus sangat, berilah tunjuk ajar pada kawan2 yg baru belajar kamera. Bukan nak kondem gambar kawan2 aje.

Sebelum aku beli kamera, aku pernah meminta nasihat dia, yg mana satu kamera nak beli. Nikon @ Cannon. Dia cakap kat aku, beli aje mane2. Yang penting kita boleh ambil gambar. Aku pun belilah kamera Nikon. Hendak dijadikan cerita, lepas aku beli tak tentu pasal dia pertikaikan aku beli Nikon dan bukannya Cannon. Pelik aku. Dah beli baru nak cakap yg cannon lagi baik. Pada masa itu, aku tak kisah lagi. Tapi petang tadi aku cukup2 panas hati.

Bagi aku, kalau bagi komen yg membina aku tak kisah. Sebab dengan komen2 itu kita boleh memperbaiki diri kita sendiri. Komen yang dia bagi kat aku bukan membina, tetapi cuba mematahkan semangat aku. Maklumlah, aku baru berjinak2 dalam fotografi. So, aku ingat dia ni takut persaingan. Dia takut aku akan menjadi pesaing kepadanya.

Sempit betul le pemikirannya. Sepatutnya kalau ada kawan2 yang mempunyai minat yang sama, kita beri panduan, nasihat, pengalaman dan bantuan kepada mereka. Barulah seronok. Sebab itu le aku lebih suka berkawan dengan Abg Ijat yg banyak mengajar selokbelok fotografi.

Kalau dia itu bagus sangat, tentu gambar dia menang award. Ini tidak. Tahu nak kondem orang lain punya gambar aje. Gambar dia tu pun bukan bagus sangat. Datuk bandar sendiri pun tak suka gambar dia. Sebab itu MBI mengupah jurugambar luar. Kalau difikirkan logik, buat apa MBI nak upah orang luar ambil gambar. Padahal dah ada jurugambar sendiri. Fikir2lah.......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan