kembara

***** KEMBARA SEMALAYSIA***** DALAM MIMPI DAN REALITI BERKEMBARA DI TEMPAT YG MENARIKDIIPOH, KAMPAR, TELUK INTAN, SUNGAI SIPUT, KUALA KANSGAR, TAIPING DAN BATU GAJAH SERTA KAWASAN SEWAKTU DENGANNYA. UNTUK KETERANGAN LANJUT EMAIL arefendi@yahoo.com

Sabtu, 3 Julai 2010

MISTERI KEMATIAN IBU AYAM

Apa yg sedang berlaku......Seminggu sekali ade je ibu ayam yg mati. Mati tidak tahu ape sebabnya. Bukan apa, aku kesihan melihat anaknya yg menjerit-jerit memanggil emaknya. Bukan seeokor tapi dah 10 ekor yg mati.

'langggar lari ke' benak difikiranku. setahu aku, tak ade pula orang yg bawa laju dihadapan rumah aku. Aku saja yg bawa laju dikawasan rumahku. Pelik....tidak ade pula kesan kecederaan pada tubuh ibu ayam.

Pada malam 30 jun 2010......

Malam itu aku masih pening kepala memikirkan exam yg akan tiba tidak lama lagi. Pukul 8, aku masuk ke bilikku untuk berehat. tidak berapa lama kemudian, aku terdengar ayam bising di dalam reban.

Ahhhh...Tak de keje lain ke ayam ni..Asyik nak bising je. Dah le aku tengah pening kepala ni.

Pada pukul 9 malam, adik aku memanggil aku. Aku buat tidak tahu je sebab aku tengah pening kepala. Adik aku jerit "Ada Ular". Bila dengar je perkataan ular, aku terus keluar dari bilik dan terus mencapai tongkat rotan.

'Allah' besar betul ular. Inilah pertama kali aku melihat ular tedung sebenarnya lengan orang dewasa. Aku tergamam seketika.
Nak pukul ke tidak...
Tapi, kalau dibiarkan mungkin diri sendiri akan menjadi mangsa.

Tanpa membuang masa, aku pun memukul ular tadi sehingga mati.

Rupanya inilah penyebab kematian ibu ayam. Ular ini hendak makan anak ayam. Oleh kerana ibu ayam kacau, ia akan mematuk mati dahulu ibu ayam barulah ia makan anak2 ayam.

Puas hati aku dapat membunuh tetamu yg tidak diundang ini. Tapi, sampai sekarang jari aku sakit 9mungkin terseliuh) akibat dari memukul ular berkenaan.....

Nota :- Kadangkala kita memikir panjang dan kesian pada ular. Tapi kalu kita tidak membunuh ia mungkin akan membunuh kita....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan