kembara

***** KEMBARA SEMALAYSIA***** DALAM MIMPI DAN REALITI BERKEMBARA DI TEMPAT YG MENARIKDIIPOH, KAMPAR, TELUK INTAN, SUNGAI SIPUT, KUALA KANSGAR, TAIPING DAN BATU GAJAH SERTA KAWASAN SEWAKTU DENGANNYA. UNTUK KETERANGAN LANJUT EMAIL arefendi@yahoo.com

Rabu, 7 Julai 2010

HAK YG TIDAK DIGUNAKAN SEPENUHNYA

Fuh lega hatiku....hari merupakan hari terakhir mid-exam. Pasni, bolehlah aku consentrade pada ujian PTK.

Sebenarnya pada kali ini aku ingin kongsikan satu kisah benar mengenai hak yg kita miliki tetapi tidak digunakan sepenuhnya.

Hak yg aku maksudkan ialah ASB. Seperti yg kita tahu ASB adalah amanah saham yg hanya dibuka kepada golongan bumiputra. Yang menjadi persoalannya, kenapa golongan bumiputra ini tidak mahu masuk ASB sedangkan ia adalah disediakan khas untuk mereka.

Aku ada seorang kawan yg mempunyai duit simpanan dalam lingkungan 20k. Dia hanya simpan duit dalam akaun simpanan biasa sahaja. Aku menasihati beliau agar dia melabur dalam ASB tetapi dia tetap tidak mahu melabur kerana dia tidak percayakan pada polisi kerajaan yang ingin membantu golongan bumiputra.

Sebenarnya siapa yang rugi....Kalaulah dia menyimpan dalam ASB tentu dia dapat faedah pelaburannya dalam jangkauan 8.5% setahun. Kalau 20k tentu dia dapat faedah RM1,600 setahun. SEDANGKAN golongan non-bumi berlumba-lumba masuk dalam amanah saham yang diterbitkan oleh kerajaan kerana mereka tahu risiko dan keuntungan yang mereka dapat.

Tapi golongan bumiputra ini masih tidur lena sehingga ada kawan yg tolong bangunkan mereka pun masih terlena. Berbuih2 nasihat telah diberikan untuk membantu mereka tapi sia2 ibarat mencurah air ke daun keladi. Mereka lebih suka duduk memencilkan diri di dalam bilik tidak mahu terlibat dan mendengar apa yg kerajaan buat bagi membantu mereka.

Sebenarnya siapa yang rugi... Sampai bila hendak memencilkan diri.....Janganlah sampai keistimewaan itu ditarik balik barulah kita melompat dan melatah........Sedarlah wahai kawan2ku.....Janganlah asyik dibuai mimpi2.........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan