kembara

***** KEMBARA SEMALAYSIA***** DALAM MIMPI DAN REALITI BERKEMBARA DI TEMPAT YG MENARIKDIIPOH, KAMPAR, TELUK INTAN, SUNGAI SIPUT, KUALA KANSGAR, TAIPING DAN BATU GAJAH SERTA KAWASAN SEWAKTU DENGANNYA. UNTUK KETERANGAN LANJUT EMAIL arefendi@yahoo.com

Khamis, 15 Julai 2010

DAPAT BALIK DUIT.....

Dah setahun aku beri pinjam duit kepada si R, baru semalam R bayar kembali duit aku.

Si R ini dikenali dipejabat aku sebagai seorang yang liat untuk membayar hutang. Walaupun kawan aku telah memberi amaran kepadaku, namun aku tidak percaya pada mulanya.

Si R telah menceritakan kisah sedihnya kepadaku. Dia beritahu aku dia tidak ada duit hendak bayar kepada mekanik yang menyebabkan keretanya tersadai dibengkel kereta. Keretanya tidak boleh keluar sehingga dia membayar duit repair kereta.

Aku bila mendengar kisah R, membuat hati aku tersentuh. Lalu pinjamkan RM100 kepadanya. R berjanji untuk membayar balik duit pada bulan akan datang.

Janji hanya tinggal janji. Memang betulah apa yang dikatakan oleh kawanku tentang perangainya. Aku tidak mahu memalukan R dihadapan kawan-kawannya kerana hutang. Nanti menyebabkan kawan-kawan lain memandang serong kepadaku. Aku still mengharapkan R membayar duit aku segera.

Setelah setahun berlalu, aku mendengar kabar-kabar angin yang mengatakan R baru mengeluarkan duit KWSP isterinya dan membeli kamera menggunakan duit itu. Pada mulanya aku tidak percaya sehinggalah kawanku beritahu aku yang R belanja satu pejabatnya KFC. Ada pula duit. Aku telefon pejabatnya untuk mendapatkan kepastian.

Memang betul....Tanpa membuang masa aku terus menelefon R.

"Hello R, ko belanja KFC kat pejabat ko yea. Aku ko taknak bagi. Hutang aku bila ko nak bayar?",aku cakap dengan nada yang marah.

R berjanji untuk membayar duit aku keesokkan harinya.

Tak di sangka2 keesokkan harinya R membayar kembali duit aku. walaupun hatiku sakit kerana telah lama menanti tapi apabila R beri duit kepadaku terus hilang kesakitan yang telah setahun membuku dihatiku.

Terima kasih R kerana membayar duitku........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan