kembara

***** KEMBARA SEMALAYSIA***** DALAM MIMPI DAN REALITI BERKEMBARA DI TEMPAT YG MENARIKDIIPOH, KAMPAR, TELUK INTAN, SUNGAI SIPUT, KUALA KANSGAR, TAIPING DAN BATU GAJAH SERTA KAWASAN SEWAKTU DENGANNYA. UNTUK KETERANGAN LANJUT EMAIL arefendi@yahoo.com

Jumaat, 9 Julai 2010

KUALA PARI

Sebenarnya Kampung Kuala Pari adalah kampung Melayu yang telah wujud sejak 100 tahun dahulu.

Ia terletak di persimpangan Sungai Kinta dan Sungai Pari. Malah kampung ini terletak di sepanjang sungai Kinta.

Kampung ini pada asalnya satu tapi sekarang ia terbahagi kepada 3 iaitu Kuala Pari HULu, Kuala Pari Tengah dan Kuala pari Hilir. Kuala pari Hulu dan Tengah diletakkan dibawah Parlimen Ipoh Timur manakala kuala Pari Hilir diletakkan di bawah Parlimen Batu Gajah.

Kampung ini diasaskan oleh pawang Andak. Ketika kampung ini dibuka, pada masa itu hanya ada 3 keluarga sahaja. Tapi sekarang terdapat lebih 200 keluarga yang kebanyakkannya mempunyai pertalian keluarga diantara satu sama lain.

Nama kuala pari di ambil semperna nama ikan Pari. Pada masa dulu di sungai kinta adanya spesis ikan pari sungai, tapi akibat dari kesan pencemaran sungai ikan ini telah pupus. Sekarang ikan pari sungai ini ada terdapat di Sabah dan sarawak. Ikan pari sungai lebih kurang sama macam ikan pari laut. Cuma yg berbeza dari segi saiznya yg lebih kecil.

Pada masa pemerintahan Jepun, askar Jepun pernah cuba untuk menyerang kampung. Tetapi dengan kehandalan pawang Andak, serangan askar jepun dapat dipatahkan dengan memukau pandangan askar Jepun seolah2 mereka melihat Kuala Pari diselaputi kabus. Maka dengan itu, kampung Kuala pari dapat diselamatkan dari serangan askar Jepun.

Pada zaman era 50-an hingga 80-an, Kuala Pari dikenali sebagai kawasan Black List. Pada masa ini, anak2 kampung ini merupakan samseng Ipoh. sebab itu ia telah disenaraihitamkan, malah Polis juga takut untuk masuk kampung. Orang Kampung pada masa itu dikenali sebagai orang yang bersatupadu dan orang bengis. Kalau ade je orang luar yang masuk kampung, alamatnya habis semuanya disoalsiasat mengalahkan polis. Malah ada polis yang masuk kampung datang dengan menaiki basikal (pada masa itu polis pakai basikal) balik dengaan jalan kaki kerana basikalnya habis rosak. Orang Cina dan India tidak berani memasuki kampung ini.

Sekarang zaman dah moden. Ramai anak2 muda kampung telah berhijrah ke tempat lain. Akibatnya kampung ini hanya tinggal orang2 tua sahaja.

Kampung Ini banyak menghasilkan baka2 yang berbakat besar.
Adakah anda pernah dengar kumpulan ? Semua ahli kumpulannya adalah dari Kampung Kuala Pari. Pernah menonton drama TV yang di arahkan oleh Man Jinggo iaitu suami kepada Sheila Rosli? Dia juga merupakan anak watan Kuala Pari. Malah ramai yang telah berjaya.

Kampung ini juga pernah dijadikan lokasi pergambaran seperti filem yang telah diterbitkan oleh Along Kamaruddin.

Aku berasa bertuah dan bangga menjadi anak watan Kuala Pari.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan