kembara

***** KEMBARA SEMALAYSIA***** DALAM MIMPI DAN REALITI BERKEMBARA DI TEMPAT YG MENARIKDIIPOH, KAMPAR, TELUK INTAN, SUNGAI SIPUT, KUALA KANSGAR, TAIPING DAN BATU GAJAH SERTA KAWASAN SEWAKTU DENGANNYA. UNTUK KETERANGAN LANJUT EMAIL arefendi@yahoo.com

Jumaat, 9 Julai 2010

GADIS BERBAJU MERAH

Pada hari ini aku terkejut melihat perubahan yang terjadi pada seorang rakan sepejabat aku. Selalunya dia hanya memakai skirt pendek tetapi pada hari ini dia memakai baju merah bersama skirt labuh.

Tanpa membuang masa aku terus memujinya.'Wah cantik betul U hari ni je. Barulah nampak ayu'.

'Kenapa U puji I hari ini Fendi', dia terkejut aku memujinya kerana selama ini aku susah nak memuji orang lain.

'Yalah, U pakai macam ni nampak lebih ayu, malah dapat menutup betis U yang banyak lemak tu', jawab aku balik.

'U ni kan, nak puji ke atau nak kutuk I ?', dia menjawab dengan mukanya yang masam.

Sebenarnya, aku ni seorang yang cakap straight forward. Aku tidak suka jenis yang depan cakap lain, belakang cakap lain. Kalau orang itu cantik, aku akan cakap cantik dan kalau tak aku akan cakap no comment.
Wanita kalau tutup aurat sebenarnya akan nampak lebih ayu berbanding kalau tidak menutup aurat. Macam ada seorang rakan sepejabat aku, masa dekat ofis dia akan memakai tudung. Wajahnya lebih ayu lagi cantik daripada Siti Nurhaliza. Tapi dia hanya memakai tudung kat ofis sahaja. Kat luar dia akan membuka tudung. Ada satu ketika pejabat kami membuat rombongan pergi ke Langkawi, aku terkejut melihat dia yang tidak memakai tudung. Hilang keayuannya selama ini. Tidak cantik langsung, nenek aku lagi lawa dari dia.

Sebenarnya inilah hikmah menutup aurat. Kadangkala kita tidak nampak kebaikkannya. Islam mewajibkan sesuatu perkara mesti ada kebaikkan . Kadangkala akibat dari sikap kita yang suka memberontak hanya nampak ia sebagai mengongkong, tapi apabila dikaji dan membuat munasabah diri barulah kita nampak apa yang kita tak nampak selama ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan