kembara

***** KEMBARA SEMALAYSIA***** DALAM MIMPI DAN REALITI BERKEMBARA DI TEMPAT YG MENARIKDIIPOH, KAMPAR, TELUK INTAN, SUNGAI SIPUT, KUALA KANSGAR, TAIPING DAN BATU GAJAH SERTA KAWASAN SEWAKTU DENGANNYA. UNTUK KETERANGAN LANJUT EMAIL arefendi@yahoo.com

Sabtu, 27 Ogos 2011

KOMUNIKASI YANG BERKESAN

Bagaimana untuk Berkomunikasi seperti seorang pro oleh Nido Qubein

Di sini ialah enam teknik anda boleh gunakan untuk membantu anda mengatakan perkara hanya tetapi dengan pujukan , malah dengan kuat:

(1) Mendapat anda fikir terus. Sumber paling biasa mengelirukan mesej-mesej ialah pemikiran bercelaru. Kita mempunyai satu idea kita tidak berfikir melalui. Atau kita mempunyai terlalu banyak kita mahu kata yang kita tidak boleh mungkin mengatakannya. Atau kita mempunyai satu pendapat yang ialah begitu kukuh kita tidak boleh menyimpannya dalam. Hasilnya, kita adalah tidak bersedia apabila kita bercakap , dan kita mengelirukan semua orang. Peraturan pertama perbincangan yang kurang menarik, maka, ialah untuk fikir sebelum anda berkata apa-apa. Anjurkan fikiran anda.

(2) Mengatakan apa anda bermakna. Katakan apa sebenarnya anda bermakna.

(3) Terus kepada perkara. Penghubung-penghubung berkesan jangan cakap berbelit-belit. Jika anda mahu seseorang beli sesuatu, meminta perintah. Jika anda mahu seseorang untuk membuat sesuatu, kata apa sebenarnya anda mahu dibuat.

(4) Jadi ringkas. Jangan perkataan-perkataan buangan. Kekeliruan tumbuh dalam perkadaran langsung bagi bilangan kata-kata digunakan. Cakap dengan jelas dan secara ringkas, menggunakan paling rendah, kebanyakan perkataan-perkataan yang biasa didengar.

(5) Jadi sebenar. Setiap daripada kita mempunyai seorang personalitisatu pengadunan sifat-sifat, pola pemikiran dan tabiat anehyang boleh membantu kami dalam berkomunikasi dengan jelas. Untuk kejelasan maksimum, semula jadi , dan membenarkan sebenar anda diterima. Anda akan lebih meyakinkan dan lebih selesa.

(6) Bercakap dalam imej-imej. Cliché yang “sekeping gambar ialah satu ribu perkataan bernilaitidak sama sekali benar (cuba menjelaskan kod Internal Revenue menggunakan hanya menggambarkan). Tetapi perkataan yang membantu orang membayangkan konsep-konsep boleh jadi bantuan hebat dalam berkomunikasi satu pesanan. Sebaik sahaja Strategic Defense Initiative Ronald Reagan menjadi dikenali sebagai Star Wars, penentang-penentangnya mempunyai satu senjata kuat menentang ia. Nama memberinya imej satu impian futuristik yang aneh di luar kemampuan teknologi semasa. Reagan tidak pernah ada mampu mengemukakan imej positif yang lebih berkuasa.

Komunikasi satu lawan satu anda akan memperolehi kuasa sebenar jika anda belajar untuk menghantar mesej-mesej yang mudah, jelas dan bersifat pendesak; jika anda belajar memantau pendengar menentukan yang pesanan anda dengan tepat diterima; dan jika anda belajar memperoleh respon yang diingini oleh orang mendekati dengan pandangan tepat untuk gaya-gaya kelakuan mereka.

Kehalusan anda sebagai seorang penyampai akan berkembang sebagai anda belajar untuk mengenal pasti dan mengatasi halangan-halangan kepada komunikasi. Berlatih enam teknik saya baru sahaja disebut , dan anda akan menemui keberkesanan anda sebagai satu penyampai mesej tumbuh berterusan.

Tetapi menghantar mesej hanya separuh proses berkomunikasi. Untuk menjadi penyampai yang benar-benar tercapai, anda perlu juga memupuk seni mendengar.

Jika anda adalah mendekati satu lintasan keretapi sekitar satu lengkung buta, anda boleh menghantar satu pesanan dengan hon kereta anda. Tetapi yang bukan bahagian paling penting tugas komunikasi anda. Komunikasi yang mengira mengambil tempat apabila anda menghentikan, lihat dan mendengar.
Kami semua biasa dengan amaran pada tanda-tanda di lintasan landasan kereta api: Hentikan, Lihat dan Mendengar. Ia juga satu teguran berguna untuk komunikasi.

Ia mudah fikir komunikasi sebagai satu proses menghantar mesej. Tetapi penghantaran hanya separuh proses. Menerima ialah sebelah yang lain. Jadi di masa sesuai, kita perlu berhenti menghantar dan menyediakan untuk menerima.

Satu tanda di dinding itu pejabat Senat Lyndon Johnson meletakkannya dalam satu jalan realistik: “Bila anda bercakap, anda bukan pengajian.”

Mendengar Pays

Mendengar melunaskan harian di dunia perniagaan. Jurujual pintar telah mempelajari yang anda boleh bercakap cara anda daripada suatu jualan, tetapi anda boleh dengar cara anda ke dalam satu. Mereka mendengar pelanggan mereka untuk mengetahui apa keperluan mereka ialah , dan kemudian menumpukan pada mengisi keperluan-keperluan itu. Perunding-perunding mahir tahu bahawa tiada perkembangan dapat dijadikan sehingga mereka telah mendengar dan difahami apa sebelah yang lain mahu.

Mendengar Memerlukan Berfikir dan Menjaga

Mendengar, seperti bercakap dan menulis, memerlukan berfikir dan menjaga. Jika anda tidak menumpukan pada mendengar, anda tidak akan belajar banyak , dan anda tidak akan ingat kebanyakan yang anda belajar.

Beberapa pakar mendakwa yang profesional-profesional mendapat di antara 40% dan 80% gaji mereka dengan mendengar. Namun, kebanyakan kami mengekalkan hanya 25% apa kita mendengar. Jika anda boleh meningkatkan pengekalan anda dan kefahaman anda, anda boleh meningkatkan keberkesanan anda dalam abad ke-21 Age of Information.

Dengar dengan Mata Anda

Jika anda mendengar hanya dengan telinga anda, anda terlepas kebanyakan daripada mesej. Pendengar yang baik menyimpan mata mereka terbuka semasa mendengar.
Mencari perasaan-perasaan. Muka ialah satu medium komunikasi fasih. Belajar membaca mesej-mesejnya. Manakala penutur menyampaikan satu mesej lisan, muka boleh jadi mengatakan, “Saya serius,” “Bergurau saja,” “Ia sakit saya untuk diberitahu anda ini,” atau “Ini memberi saya keseronokan.”

Beberapa isyarat-isyarat bukan lisan menonton untuk:

- Menggosok satu mata. Bila anda mendengar “Saya meneka betul,” dan penutur menggosok satu mata, meneka sekali lagi. Menggosok satu mata sering merupakan satu isyarat bahawa penutur mempunyai kekacauan dengan ke dalam menerima sesuatu.

- Memotong kaki. Bila satu kenyataan diiringi oleh ketukan-ketukan kaki, ia biasanya menunjukkan kurang keyakinan dalam apa dikatakan.

- Menggosok jari-jari. Bila begini ibu jari dan jari telunjuk menggosok bersama, ia sering bermakna yang penutur memegang sesuatu balik.

- Merenung dan berkelip-kelip. Jika anda telah membuat tawaran terbaik anda dan orang yang lain merenung siling dan kelipan cepat, tawaran anda ialah di bawah pertimbangan.

- Senyum bengkok. Senyum paling tulen simetrik. Dan kebanyakan air muka sepintas lalu. Jika sebuah senyuman khususnya dibengkokkan, anda barangkali melihat satu senyuman palsu.

- Melihat yang mengelakkan sentuhan. Hubungan mata miskin boleh jadi satu tanda harga diri yang rendah, tetapi ia boleh juga menunjukkan yang penutur bukan menjadi sebenar.

Ia adalah tidak bijak untuk membuat satu keputusan semata-mata berdasarkan isyarat-isyarat dapat dilihat ini. Tetapi mereka boleh memberikan anda petua-petua yang berharga pada jenis soalan pada menyoal dan jenis jawapan-jawapan amaran untuk.

Pendengar Yang Baik Membuat Barang-barang Mudah

Orang yang ialah pendengar-pendengar miskin akan menemui beberapa yang bersedia datang kepada mereka dengan maklumat berguna.

Pendengar yang baik memudahkannya kepada mereka yang dengan siapa mereka mahu mendengar. Mereka membuatnya membersihkan bahawa mereka meminati apa orang yang lain perlu kata.
References:-   http://asrijusoh.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan