kembara

***** KEMBARA SEMALAYSIA***** DALAM MIMPI DAN REALITI BERKEMBARA DI TEMPAT YG MENARIKDIIPOH, KAMPAR, TELUK INTAN, SUNGAI SIPUT, KUALA KANSGAR, TAIPING DAN BATU GAJAH SERTA KAWASAN SEWAKTU DENGANNYA. UNTUK KETERANGAN LANJUT EMAIL arefendi@yahoo.com

Selasa, 29 Disember 2009

PERKAHWINAN

Pada musim cuti sekolah ini ramai orang mengadakan majlis perkahwinan. Ada seorang kawan telah bertanya kepada saya tentang bila saya hendak kahwin?
Bagi saya soal kahwin bukan jenis perkara remeh temeh. Perkahwinan memerlukan komitmen yang tinggi, bukan untuk suka-suka. Apa yang terjadi pada zaman sekarang ialah orang tidak faham apa itu perkahwinan. Sebab itulah banyak terjadi perceraian. Malah ada yang bercerai dalam masa seminggu sahaja. Sepatutnya sebelum berkahwin, kita seharusnya menyelami apa itu maksud perkahwinan dengan lebih mendalam. Barulah rumahtangga yang dibina kukuh.
Kawan saya ada berkata kepada saya bahawa hukum perkahwinan itu wajib. Sebenarnya Hukum perkahwinan terbahagi kepada empat iaitu wajib, sunat, makruh dan haram. Ia Bergantung kepada keadaan. Sedangkan hukum sembahyang itu wajib tetapi ramai yang tidak menunaikannya. Manakala kahwin pula ramai yang berlumba-lumba untuk kahwin atas alasan kahwin itu wajib tetapi ramai yang tidak menunaikan tanggungjawab selepas berkahwin.
Fikir-fikirkanlah........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan